1. Consell per fer una RESSENYA BIBLIOGRÀFICA bàsica
1. Consell per fer una RESSENYA BIBLIOGRÀFICA escrita i bàsica
2. Orientacions per a la redacció de la RESSENYA DE LECTURA EN VÍDEO
- - - - -
1. Consell per fer una RESSENYA BIBLIOGRÀFICA escrita i bàsica
La ressenya és un tipus de text breu
destinat a fer conéixer i divulgar qualsevol activitat o manifestació
artística (una exposició, una obra de teatre, una pel·lícula…) o el contingut
d’un escrit (un article, un estudi, una obra literària, un llibre d’assaig…),
tot fent-ne una descripció i una valoració crítica. La ressenya
constarà, per tant, de dues parts: una més objectiva on es presenta l’objecte
a ressenyar i el seu contingut i, una
altra, més subjectiva on es valora l’obra tant positivament com
negativa.
La ressenya es pot estructurar en aquestes
parts:
> L'encapçalament que s’organitza en el primer paràgraf del text: presenta les dades
bibliogràfiques del producte ressenyat: autor, títol, gènere,
públic a qui va dirigit, editorial, col·lecció, any de publicació, ... També s’hi poden incloure aspectes de la vida de l’autor/a
relacionats amb el tema que anem a ressenyar.
> El cos que es distribueix en diversos paràgrafs. Aquesta part pot presentar els quatre apartats següents:
>Introducció (petit paràgraf,
opcional, a fi d'atraure el
lector). Es pot comentar les circumstàncies de l'aparició o de la recepció de
l'obra, la seua actualitat o oportunitat.
>Resum. Pot tractar-se d’un resum argumental,
resum temàtic o d’un resum mixt. Procura que siga sempre un resum precís i no
molt llarg, que només t’ocupe una petita part de la ressenya.
>Comentari crític. En aquesta part es
manifesta, de forma positiva o negativa, l’opinió que es té davant l’obra i
es valoren els aspectes més rellevants i significatius sobre el tema, la postura
adoptada per l’autor/a davant el tema, l’estil, els recursos narratius
emprats...
> Conclusió. Es tracta de l'últim paràgraf que tanca la ressenya. Hi pots fer
una síntesi breu i clara de l’anàlisi que has fet destacant els valors i les
conseqüències de l’obra : les noves vivències que t’ha generat, els nous
coneixements que t’ha aportat, la possible utilitat i interés de l’obra, la comparació amb
altres obres sobre el mateix tema. Pots acabar amb una
fórmula retòrica o eslògan que pretén causar un impacte final en el lector, a
l’estil de ”llibre molt adequat per
...”, “llibre que convida a...“, “obra apta per a ...”, “obra només
aprofitable per a ...”, “abstenir-se’n lectors …” etc.
- - - - - - -
2. Orientacions
per a la redacció de la ressenya de lectura feta per a vídeo (1r de Batxillerat)
El
text que escriureu serà el guió del vostre vídeo, el qual haureu
d'aprendre de memòria i explicar en la gravació una vegada
haja revisat el professor la vostra ressenya. Si no la revisa el professor, assegureu-vos que està ben redactada. Podreu enregistrar-lo a
casa amb el mòbil o una càmera de vídeo, o bé podem gravar-lo a
classe el dia marcat. L'àudio ha de tenir bona qualitat, s'ha de sentir clarament. Penseu en l'oient "model" o "ideal" de la vostra ressenya, és a dir, la persona a la qual us dirigiu imaginàriament amb el vostre vídeo: un estudiant de la vostra mateixa edat per a informar-li de l'obra, de la vostra impressió i valoració.
1.-”Hola, bon dia, em
diuen... i estic a 1r de Batxillerat.”
2.-”Us vull parlar
del llibre... / Us recomanaré la lectura del llibre...” citeu-ne
títol, autor/a i editorial (“Està publicat / publicada a
l'editorial...”) Explica també de quin gènere novel·lístic
es tracta: realista, juvenil, amor, amistat, misteri, històric,
cavalleries, fantàstic, social... -(3
línies)
3.-”El tema aborda la
problemàtica... / El tema tracta / gira al voltant de...”
-(2 a 3 línies)
4.- Situeu l'acció en
l'època real o fictícia que corresponga i esmenteu en quins llocs,
ciutats o països transcorre la història: “La història / el
relat transcorre en... durant...” -(2
a 3 línies)
Expliqueu de què tracta
el llibre (breu resum sense desvetlar el final): “L'argument és
el següent:...” -(8-10
línies)
Consell: en la redacció
de l'argument cal esquematitzar l'obra destacant algunes de les
accions principals però introduint també els personatges: qui és
l'heroi o protagonista; què pretén o li passa; qui l'ajuda; qui li
posa problemes o causa la desgràcia; quines són les etapes que ha
de superar... Però no s'ha de desvetlar com se soluciona el final.
S'ha de triar la informació més atraient per a convidar la gent a
llegir-la. És pot generar suspens amb alguna pregunta final: “Com
acabarà?”
5.- Recomane aquesta
lectura als qui... / Els moments que més m'han agradat... / La
força que té l'obra, que tenen els personatges... / El conflicte és
també d'actualitat...”, etc. -(8-10
línies)
En aquest apartat cal
explicar un parell de motius o tres pels quals la recomaneu i
justificar-ho:
-és un clàssic de la
nostra literatura o de la literatura juvenil ja que es llig des de fa
molts anys i no passa de moda
-és una història molt
actual per diferents motius
-t'ha impactat en algun
aspecte, situació descrita, reacció d'un personatge (cal citar-ho)
-és una crítica social
de...
-és un clàssic que cal
llegir perquè...
-la intriga t'agafa des
del principi i no et deixa fins acabar-lo...
-està molt ben escrita...
-és molt divertida,
trista...
-els personatges estan
molt ben definits, sobretot ...
-t'identifiques amb algun
personatge, per exemple...
-t'ha ensenyat algunes
coses, (explica quines)...
-l'argument és original,
no és previsible, és sorprenent...
-descriu molt bé el que
passa o passava en altres llocs (quins?) o èpoques (quan?)
-etc., etc. (tu pots
completar-ho)
EL
TEXT DE LA RESSENYA HA DE TENIR VORA 25
LÍNIES MANUSCRITES (250 mots aprox.).
LA
RESSENYA LA REDACTAREU INDIVIDUALMENT I LA PODREU PRESENTAR AL PROFESSOR
PERQUÈ US DONE ALGUNA ORIENTACIÓ PER TAL DE MILLORAR-LA. LA GRAVAREU A
CASA O A CLASSE EN UN DIA ASSENYALAT. LA DURADA DEL VÍDEO SERÀ
ENTRE un minut i mig i 3 MINUTS. La gravació no requereix necessàriament cap muntatge amb programes de vídeo ja que vos hi presenteu oralment. Això no obstant, podeu incloure títols de crèdit si ho voleu i si sabeu utilitzar programes d'edició de vídeo.
- - - - - - - -
RÚBRICA D'AVALUACIÓ DE LA RESSENYA EN VÍDEO
Els objectius que tindrà la rúbrica d'avaluació seran aquests 5, avaluables entre 1 i 4 punts segons el grau de consecució (fins a 20 punts):
- - - - -
NOTA:
Podeu buscar i escoltar moltes ressenyes en video si visiteu aquest blog: http://kuentalibros.blogspot.com.es
- - - - -
- - - - - - - -
RÚBRICA D'AVALUACIÓ DE LA RESSENYA EN VÍDEO
Els objectius que tindrà la rúbrica d'avaluació seran aquests 5, avaluables entre 1 i 4 punts segons el grau de consecució (fins a 20 punts):
- ÀUDIO: Expressió oral clara a un ritme adequat, amb pauses i entonació variada. Seguretat expositiva. Qualitat de l'àudio.
- CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA: pronúncia, conjugació verbal, lèxic, morfosintaxi en general.
- ADEQUACIÓ, COHERÈNCIA I COHESIÓ: Cinc parts del discurs crític clarament diferenciades amb connectors de presentació dels temes, d'ordre, d'oposició i de causa-conseqüència, etc. Expressió coherent de les diferents idees que s'aporten. Text oral ben organitzat. Es té clar l'espectador ideal a qui l'alumne es dirigeix.
- INTERÉS: Sap captar i divulgar l'interés de l'obra; hi ha profunditat, trets d'originalitat, novetat en les aportacions de la ressenya. Tècniques discursives d'apel·lació al receptor. Convida a llegir?
- IMATGE: Escenari de la gravació ben seleccionat, adequat. Bona il·luminació. Aspecte personal agradable i relaxat. Expressió corporal adequada. Bona qualitat de la imatge.
- - - - -
NOTA:
Podeu buscar i escoltar moltes ressenyes en video si visiteu aquest blog: http://kuentalibros.blogspot.com.es
- - - - -
Pàgina creada a setembre de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada