dimarts, 16 d’abril de 2013

Treballs de Terra baixa després de la lectura

Disposem de tres setmanes per a realitzar una d'aquestes set propostes de treball després de la lectura de Terra baixa. Hem seguit el tràmit del control, senzill i ràpid d'altra banda, i de la tertúlia per a demostrar un cert grau de lectura atenta i poder, així, passar a la part creativa que les obres literàries tenen a bé suggerir-nos per continuar aprenent amb elles. Llig amb atenció què et motiva més recrear i mira si vols treballar sol/a o en parella. Fixa't, també, en la puntuació de les activitats. Les haureu de publicar en el blog d'aula amb l'etiqueta Terra baixa.

1.-ESCRIURE UNA RESSENYA
Escriu una ressenya crítica sobre l'obra teatral que has llegit. ACÍ tens els consells de redacció i t'aportem quatre models perquè t'hi fixes. La teua ha de tenir, a més, la següent particularitat: cal que hi faces referència a dues opinions dels crítics que trobaràs en aquest web didàctic sobre l'obra: Per a localitzar-les, dirigeix-te a la pestanya “Havent llegit” i a la subpestanya "Què en diu la crítica". Llig atentament dos dels set fragments que comenten l'obra. Redacta la teua recensió (o ressenya bibliogràfica) preferiblement en DRIVE i comparteix el teu document amb el professor (clica tots els usuaris amb enllaç + poden editar) per tal que el revise i te'n done consells. Has de cuidar molt la correcció lingüística. L'extensió serà de 2500 caràcters aproximadament. Quan estiga llesta, la presentaràs i enllaçaràs al blog d'aula des de DRIVE. (21A-T: 0,5 punts)
>>Si la presentes enregistrada amb la teua veu en un fitxer àudio de bona qualitat i en MP3, el qual pots apujar també a DRIVE i enllaçar al blog, obtindràs (21A-T:+0,25)

2.-DUES PREGUNTES D'ANÀLISI DE L'OBRA
Contestar dues propostes de treball de les tretze que apareixen en el web didàctic abans esmentat, pestanya: “Havent llegit” i subpestanya "Propostes de treball". Convé realitzar-les en DRIVE i compartir-les amb el professor des de l'inici del la redacció. Hauràs de corregir-les i enllaçar-les o bé publicar-les al blog d'aula en una entrada en què presentes el teu treball. L'extensió total serà entre 2500 i 3000 caràcters (21A-T: 0,5 punts)

3.-NOVEL·LAR UNA ESCENA
Cada escena d'una obra de teatre ve delimitada per l'entrada o eixida de personatges a l'escenari, per això n'hi ha tantes indicades al llibre. Selecciona una escena llarga o dues escenes seguides més curtes que siguen significatives dins l'obra. Transforma-les en un relat novel·lesc. Evidentment ha de contenir narració (en passat o en present), descripció de l'ambient o del personatge i diàlegs en estil directe (millor) o indirecte. L'estil conversacional és el que predominarà en el relat, és clar. El fragment pot ser contat per un narrador omniscient, en tercera persona, o bé un narrador protagonista en primera persona. És normal que sintetitzes la majoria dels diàlegs de la peça teatral per a abreujar i introduir elements d'acció narrativa. Les acotacions teatrals t'orientaran en els moviments i descripcions dels personatges.
Extensió aproximada: 2000-2500 caràcters. Comparteix amb el professor la teua elaboració mitjançant DRIVE.
>>Corregeix el text abans de lliurar-lo i publica'l o enllaça'l al blog amb l'etiqueta Terra baixa. (21A-T: 0,5 punts)
>>Enregistra'l en àudio amb bona qualitat i lectura natural; després lliura l'MP3 al professor o enllaça'l al blog des de DRIVE. (21A-T:+ 0,25)

4.-ESCRIURE UN RELAT BREU DE L'OBRA TEATRAL
Series capaç de transformar la trama principal de la peça teatral en un relat breu de 3000 a 3500 caràcters? Et diem el mateix que en la tasca anterior: ha de contenir narració (en passat o en present), descripció de l'ambient i d'algun personatge i diàlegs en estil directe (millor) o indirecte. L'estil conversacional és el que predominarà en el teu relat, és clar. Quan dialoguen els personatges, introdueix-los amb dos punts i a la línia següent els guions per marcar les intervencions. No oblides usar verbs de dicció: va dir, va exclamar, va cridar, etc. El fragment pot ser contat per un narrador omniscient, en tercera persona, o bé per un narrador protagonista, un dels que forma part de l'acció, en primera persona.
Com que és difícil encabir tota l'obra en un relat breu, selecciona només alguns moments importants i significatius, sintetitza, usa l'el·lipsi narrativa, mostra l'essència del conflicte, del drama, dels 3 personatges principals... (21A-T: 0,5 punts. Si l'enregistres amb la teua veu i té bona qualitat, pots tenir +0,25.)

5.-ENREGISTRAR EN ÀUDIO UNA ESCENA
Activitat per a una parella o equip. Seleccioneu una escena llarga o dues de curtes seguides que siguen significatives dins de l'obra. Mireu quants personatges hi actuen. No haureu de coincidir en les escenes si l'activitat la fan diversos grups de l'aula. Formeu equips amb el mateix nombre de membres que de personatges. Prepareu la lectura dramatitzada per realitzar-la de la manera més natural i teatral possible. Atenció a les dificultats lingüístiques del text: heu de mantenir el mateix llenguatge, així doncs, cal comprendre bé els significat de totes les expressions i els mots per a entonar amb adequació. Assageu en grup fins que resulten versemblants i perfectament encaixats els diàlegs. Després, enregistreu a casa o en classe, amb una gravadora de qualitat, la lectura dramatitzada. Envieu l'arxiu MP3 al professor amb el nom dels autors o bé apugeu-lo a DRIVE i enllaceu-lo al blog en una entrada. (21A-T: 0,5 punts)

6.-INVENTAR UN MONÒLEG
Posa't en la pell d'un personatge de l'obra. A partir d'una escena determinada, que has de resumir molt breument com a introducció i afegir a l'activitat, redacta un monòleg de 2000 caràcters (22 línies aprox.) Els personatges solen fer el que s'anomena un “a part”, o siga, un parlament en solitari en escena en el qual es poden dirigir o no al públic per a opinar, lamentar-se, parlar de la seua situació o d'un altre personatge, etc. De vegades hi ha més actors en escena però no actuen quan es fa el monòleg.
>>Comparteix l'escrit amb el professor des de DRIVE, i corregeix-lo abans de lliurar-lo. Publica'l o enllaça'l al blog amb l'etiqueta Terra baixa. Busca una imatge o fes tu mateix/a la foto que represente simbòlicament o realment el personatge que has adoptat i afig-la al costat del text en el blog. (21A-T: 0,5 punts)
>>Enregistra'l en àudio amb bona qualitat i ben "dramatitzat"; després lliura l'MP3 al professor. (21A-T:+ 0,25)
>>o bé Fes un videolit (vídeo literari) en què apareguen les imatges del personatge i la teua gravació sonora dramatitzant el monòleg. (21A-T:+0,5 sobre el treball)
>> Rúbrica d'avaluació del monòleg: Llig el final del post enllaçat on s'explica.
Mira aquest vídeo per a saber què pretenem fer amb aquesta proposta:

7.-FER UN VIDEOLIT (VÍDEO LITERARI)
Si t'animes, una o dues persones en equip podeu intentar aquest projecte multimèdia sobre l'obra. Per a saber de què es tracta i com es fa, us enviem a la pàgina del blog que ho explica amb detall i n'ofereix models. (21A-T: 1 punt)

Desitgem que us motive alguna d'aquestes activitats per tal que aporteu una nova experiència "performativa" o creativa de la vostra lectura de Guimerà.